PANEL 2 – Konferencja: Zakorzenienie. Inspiracja tradycją

Poznań design talks

10.09 | 11.40-13.10

Centrum Kultury Zamek

10 września 2021 (piątek)
godz. 11.40–13.10, CK ZAMEK, Scena Nowa
Poznań Design Talks. Konferencja: Zakorzenienie. Inspiracja tradycją 

Wstęp bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona!

Obowiązują zapisy przez formularz rejestracyjny dostępny: https://bit.ly/pdf21

II panel. Jak skutecznie łączyć tradycję ze współczesnością w projektowaniu.

11.40-11.50 Bastard Tradycji. Cukry – Lena Witkowska

11.50-12.00 Perebory lubelskie dawniej i dziś. Monika Trypuz 

12.00-12.10 Edukowanie, przypominanie i inspirowanie na przykładzie Pracowni Boruja. Rzecz o tradycjach olęderskich. Agnieszka Zdunek

12.10-12.20 Inspiracja ceramiką Włocławek. Duet Rad

12.20-12.30 Wirtualna Archeologia. Zuzanna Bodzoń 

12.30-12.40 Rzecz o polskim dizajnie. Pracownia Vzory. Monika Petryczko, Andżelika Jabłońska

12.40-13.10 dyskusja / Moderatorka dyskusji: Agata Kiedrowicz

13.10-13.20 przerwa

Tradycja to podróż w czasie: łączy nas z przeszłością, ale i pozwala wybiegać w przyszłość. Podczas panelu przyjrzymy się praktykom artystycznym i projektowym, które, inspirowane korzeniami, opowiadają o współczesności językiem dizajnu, architektury i muzyki. Szeroka perspektywa wypowiedzi gości i gościń otworzy równie szeroką perspektywę interpretacji i przestrzeni do wspólnej dyskusji. 

Agata Kiedrowicz – Kuratorka i krytyczka designu, edukatorka i wykładowczyni. Pracuje interdyscyplinarnie, na styku kultury, sztuki i biznesu. Wykłada w Akademii Sztuki w Szczecinie, School of Form, oraz Collegium da Vinci, gdzie kieruje studiami podyplomowymi z obszaru mody i nowych mediów. Prelegentka prestiżowych konferencji (m.in.“TEDx “Senses”), kuratorka wystaw, m.in “Polish Design Island”, „It feels! Design for the senses” pokazywanych w Polsce i za granicą. Współpracuje z projektantami, artystami, instytucjami kultury i sztuki. Autorka publikacji o designie, modzie i sztuce na łamach branżowej prasy i w publikacjach naukowych, m.in. Design Alive, KUKBUK, FUTU, USTA, Monitor Magazine, Newsweek Slow, Notes na 6. Tygodni Bęc Zmiany. Zajmuje się prognozami trendów i kreatywną strategią dla marek związanych ze sztuką, modą i designem, m.in YES, PURO Hotels. Łączy doświadczenie kuratorskie, badawcze i teoretyczne, przekładając je na skuteczne rozwiązania dla edukacji, sztuki i biznesu.

Agata Kiedrowicz, fot. Dawid Czaja

Prelegentki/Prelegenci:

Perebory lubelskie wczoraj i dziś. Monika Trypuz 

Perebor to lubelski ornament tkacki zwany potocznie haftem tkackim. Podczas prezentacji omówiona zostanie ogólna charakterystyka pereborów oraz ich zróżnicowanie w zależności od regionów występowania. Wyjaśnione zostanie pochodzenie tego typu wzornictwa na terenach Lubelszczyzny, zarysowane początki i zanik tej techniki oraz to, jak dzisiaj funkcjonuje to rękodzieło. Poruszony zostanie również temat inspiracji pereborem w sztuce i w modzie na przykładzie projektu „Atencja” oraz marki modowej How I.

Monika Trypuz. ur. 1981. Studia: Matematyka KUL w Lublinie, Grafika ASP w Warszawie (ii st., 2017–2020). Zajmuje się projektowaniem i ilustrowaniem książek, tkactwem artystycznym i projektowaniem ubrań zdobionych autorskimi pereborami w ramach własnej marki How I.

Edukowanie, przypominanie i inspirowanie na przykładzie Pracowni Boruja

Dom na wsi nie jest równy domowi na wsi a folklor wiejski nie musi oznaczać tradycji miejsca. Agnieszka Zdunek remontując zabytkową, olęderską zagrodę z II połowy XIX wieku pokazuje jak osoba z miasta może zmieniać oblicze wsi pokazując mieszkańcom piękno ich miejsca zamieszkania oraz uświadamiając, że warto remontować zabytkowe chałupy naturalnymi metodami.

Agnieszka Zdunek, edukatorka ekologiczna. Prezeska fundacji Inspirator, założycielka Pracowni Boruja Centrum Edukacji Ekologiczno Kulturalnej. Współtwórczyni 2 ogrodów społecznych, animatorka i mentorka społeczności lokalnych. Ekspertka Komisji Europejskiej w zakresie współpracy nauka-społeczeństwo. Prowadzi bloga Jestem Zielona i pierwszy w Polsce podcast ekologiczny Jest Zielono.

Inspiracja ceramiką Włocławek. Duet Rad / Juliusz Rusin / Maciej Jóźwicki

W latach 70-tych ubiegłego wieku włocławski fajans zdobił kredensy gospodyń w całej Polsce. Wyroby te były tak popularne i łatwo dostępne, że stały się symbolem estetycznym epoki PRL. Reformy gospodarcze lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych doprowadziły do upadku fabryki, a kujawską ceramikę wyparła chińska tandeta. Opowiemy o tym jak miłość do fajansu, rodzinne tradycje i wzory przenieśliśmy na awangardowe ubrania doceniane na całym świecie.

Jako duet RAD współpracujemy od 2017 roku. Ukończyliśmy poznańskie uczelnie artystyczne (Juliusz – projektowanie ubioru w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych, Maciej – wzornictwo na Uniwersytecie  Artystycznym) oraz Fashion Brand Management na florenckiej Polimodzie. Projektujemy ubrania, biżuterię, kostiumy, stroje sceniczne dla Drag Queens. Rozwijamy dwie linie odzieżowe – eksperymentalną oraz sprzedażową, w której wykorzystujemy tkaniny w całości wyprodukowane w polskich fabrykach. W projektowaniu często wykorzystujemy techniki unikatowe, sami tworzymy czy modyfikujemy materiały, drukujemy własne półfabrykaty i detale. Marka RAD skierowana jest do kobiet poszukujących mądrej i świadomej mody, a inspirowana postacią Marii Skłodowskiej-Curie – kobiety, która jako jedyna w historii dwukrotnie zdobyła Nagrodę Nobla.
NAGRODY– nagroda magazynu „Design Alive” w kategorii „Kreator Roku” 2020, „Doskonałość Mody 2019” magazynu „Twój Styl” w kategorii „debiut”, Warszawa. Pierwsze miejsce w konkursie „Złota Nitka” podczas „Łódź Young Fashion” 2019, Łódź. Nagroda specjalna ufundowana przez Polimoda Firenze dla najlepszej kolekcji zaprezentowanej w trakcie „KTW FASHION WEEK” 2019, Katowice. Pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie „OFF FASHION KIELCE” 2019, Kielce. Trzecie miejsce w międzynarodowym konkursie „OFF FASHION KIELCE” 2018,Kielce. Trzecie miejsce w międzynarodowym konkursie „OFF FASHION KIELCE” 2017, Kielce

Wirtualna Archeologia. Zuzanna Bodzoń

Subiektywnie o tym, czy sztuka współczesna jest tylko współczesna, o tradycji jako podróży w czasie oraz o tym, w jaki sposób nowe technologie łączą się z przeszłością. Wypowiedź oparta na podstawie moich prac.

Zuzanna Bodzoń (ur. w 1998 r. w Wejherowie); absolwentka Liceum Plastycznego w Gdyni Orłowie na kierunku fotografia. W 2021 r. obroniła dyplom licencjacki w Pracowni Transmediów, na Wydziale Intermediów ASP w Krakowie. Kontynuuje studia magisterskie na tym samym kierunku. Posiada wiele zainteresowań, a swój czas wolny spędza w naturze lub wirtualu. Uczestniczka wielu wystaw i wydarzeń.

Virtual Archeology.

Subjectively about whether contemporary art is only contemporary, about tradition as a time travel and how new technologies connect with the past. The statement is based on my artworks.

Bastard Tradycji. Cukry. Lena Witkowska

Z muzyki tradycyjnej bierzemy tylko skrawki: melodie i słowa, które układamy w nowe konstelacje. Konstelacje przefiltrowane przez nasze wrażliwości muzyczne i społeczne, ukształtowane przez miejsca pochodzenia. Nasza przeszłość przeplata się tu z zasłyszanymi melodiami i treściami, które trwają w naszych świadomościach jako wiedza przeczuwana podskórnie. Obserwujemy, jak konteksty dotyczące ludzkich historii, relacji i grupowości są kontynuowane, jak pokazują, że pewne cykle powtarzają się, przybierając jedynie różne formy. Te urywki zestawiamy w zrozumiałe dla nas układy. Nasza twórczość ostatecznie okazuje się hybrydą, składającą się z dekad muzyczności i wizualności na pograniczu wsi i miasta, altówki i elektronicznego bitu, bębna i ortalionu, spadających jabłek z drzew i trzepaków na blokowym podwórku.

CUKRY to projekt muzyczny, który powstał w 2017 roku, w małej kuchni w Warszawie przy białym stole. CUKRY w warstwie muzycznej nawiązują do harmonii tradycyjnych, polskiego psychorapu lat 90., idąc w stronę transowych elektronicznych brzmień. Treściowo poruszają się po przestrzeniach wiejsko-miejskich, przywołując wspomnienia, opowiadając dziewczyńskie historie w poetycki i równocześnie podwórkowy sposób. Mając w swoim doświadczeniu historie wykluczeń, włączają do dyskursu to, co wyparte i zapomniane, a przeczuwane i dobrze znane. Trzy pyskate białe wokale, gitara ze smyczkiem, altówka, perkusjonalia, wyszczekane teksty. Gęsta muza w równowadze z ciszą i miękkością, ruch i stany performatywne.  CUKRY to połączenie inspiracji muzyką tradycyjną – kurpiami, polską poezją i rapem lat 90 – tych, aranżowanych za pomocą elektronincznych brzmień. Na wystawie zostaną pokazane projekcyjne materiały wizualne oraz obiekty – skrawki tradycji kontynuowanej w ich twórczości.

Skład zespołu: Lena Witkowska – wokal, ukulele bas, Agnieszka Kocińska – wokal, perkusjonalia, Karolina Głogowska – wokal, altówka, Tomasz Wajs – elektronika.

Rzecz o polskim dizajnie. Pracownia Vzory. Monika Petryczko, Andżelika Jabłońska

Pracownia Vzory. To wielofunkcyjna, kreatywna przestrzeń prowadzona przez dwa designem stojące NGOsy: Fundację Made in Art oraz Stowarzyszenie MiastoHolizm. To wynik wielu krajowych i międzynarodowych doświadczeń zgromadzonych przez liderki niniejszych organizacji, których wspólnym mianownikiem jest design i kreacja. Po latach wystaw i działań w Pekinie, Mediolanie, Brukseli, Kopenhadze, Gdańsku i oczywiście Poznaniu przyszedł czas na stworzenie miejsca, które będzie jednocześnie: galerią, przestrzenią warsztatową, miejscem spotkań, hubem, concept storem z lokalnymi produkt ami/pamiątkami oraz przestrzenią biurową założycielskich organizacji.

Monika Petryczko. Monika Petryczko – kuratorka, producentka wydarzeń kulturalnych, prezeska Stowarzyszenia MiastoHolizm specjalizująca się w projektach przekrojowo prezentujących polski dizajn. Autorka wędrujących wystaw eksponujących polskie wzornictwo przemysłowe w Polsce i Europie w tym m.in. w Brukseli, Kopenhadze, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu. Twórczyni wielu wieloletnich cykli w tym m.in.: projektów Polish Culture Trip, Dom Polski, Szczecin Design Days. Organizatorka wielu polskich i międzynarodowych wydarzeń z wykorzystaniem mobilnej platformy kulturalnej – unikatowego, wielofunkcyjnego kontenera zwanego Mobilnym Instytutem Kultury. Szczególnie zainteresowana historią polskiego dizajnu, którego wpływ obserwuje w obiektach współczesnych projektantów. W działaniach ukazujących polski dizajn chętnie używa multimediów. Tworzy na rzecz wielu miast w Polsce i za granicą. Miłośniczka i kolekcjonerka polskiego dizajnu i płyt winylowych. Mieszka, pracuje i dobrze się ma w Poznaniu.

fot. J. Jaroszek