Formy Różnorodności. Wystawa Wydziału Wzornictwa

Wystawy

11.09 > 20:00 | wystawa 11–18.09

Stary Browar, Słodownia +1

Wernisaż wystawy: 11.09.2021, godz. 20.00
Miejsce wernisażu: Stary Browar, Słodownia +2 Poznań
Wystawa czynna: 11-18.09, godz. 12.00-20.00

miejsce ekspozycji wystawy: Stary Browar, Słodownia +1

Kuratorzy wystawy: dr Ewa Maria Śmigielska, dr Magdalena Małczyńska-Umeda, Jakub Pionty Jezierski

Formy Różnorodności – obszarem szczególnie interesującym dla kuratorów wystawy jest ukazanie różnych form realizacji zagadnień wobec wzorców życia, tradycji i kultury, które mają szansę stać się inspiracją do odzyskiwania tożsamości kulturowej. Wystawie przyświeca myśl o współpracy na polu cechu rzemieślniczego, inspiracji i reinterpretacji współczesnych problemów społecznych.

W ramach Poznań Design Festiwal wystawa Formy Różnorodności będzie prezentowała prace licencjackie i magisterskie Studentek i Studentów, którzy podczas poszukiwań inspirowali się m.in. kulturą ludową odwołującą się do rytmu życia, kultury i tradycji. Na wystawie znajdą się również wybrane zadania kursowe Wydziału Wzornictwa ASP badające zjawiska i nowe działania kulturotwórcze.

Prezentowane prace będą obejmować obszary projektowania produktu, projektowania mody i projektowania grafiki.

Projektanci, artyści: Paweł Bielecki, Michał Bułas, Julia Kędzierska, Maciej Konopka, Wiktor Gutt i Cezary Koczwarski, Uta Sienkiewicz, Leksykon Antropocenu, Ewelina Czaplicka-Ruducha, Natalia Gajo, Anna Eliza Gwiazda, Szymon Nowak, Kacper Szewczak.

Materiały z których będzie zbudowana wystawa zostaną poddane ponownej obróbce. Powstaną z nich torby na zakupy i inne przedmioty użytku codziennego.

W ramach wystawy można będzie obejrzeć między innymi:

Leksykon Antropocenu

Pracownia Projektowania Komunikacji Wizualnej, ASP w Warszawie

Prowadzący: dr Magdalena Małczyńska Umeda, Jakub Pionty Jezierski

Antropocen to nazwa współczesnej nam epoki geologicznej zaproponowana w 2000 roku przez dwóch wybitnych naukowców: amerykańskiego biologa E.F. Stoermer i holenderskiego chemika atmosfery i meteorologa, P.J. Crutzen. Początek antropocenu przypada na rewolucje przemysłowe – nazwa epoki wywodzi się z faktu, że działalność człowieka stała się dominującą siłą wpływającą na środowisko w skali globu. Efekty tej działalności stały się widoczne i namacalne, rośnie świadomość, iż determinują one przyszłość naszej planety i kolejnych pokoleń. Związany jest z tym rozwój terminologii opisującej nowe zjawiska, terminologii często jeszcze niezrozumiałej i niedostępnej dla szerszego odbiorcy.

Zadanie przeprowadzone w Pracowni Projektowania Komunikacji Wizualnej ze studentami II roku polegało na znalezieniu graficznej reprezentacji pojęć związanych z Antropocenem, zarówno negatywnych jak i pozytywnych. Zadanie polegało na opracowaniu w czerni i bieli znaku o możliwie prostej i czytelnej formie oraz przygotowaniu podstawowej definicji przedstawionego pojęcia.

Ocean Plastiku, Johaness Utri

Michał Bułas, Współczesna Mandolina Bluegrassowa

Eksperymentalna Pracownia Drewna

Prowadzący dr Paweł Jasiewicz

Bluegrassowa mandolina F5 jest instrumentem spotykanym w Polsce dość rzadko – dużo większą popularnością cieszy się w muzyce amerykańskiej. Jest to niewielki instrument akustyczny szarpany, strojony tak samo jak skrzypce, wyposażony w 8 strun strojonych w parach unisono. Bluegrass to ludowa muzyka amerykańska, której początki sięgają lat trzydziestych XX wieku.

Autor projektu – Michał Bułas pochodzi z rodziny lutniczej, chciał zaprojektować mandolinę o nowej formie. Specyfika środowiska folkowego wymagała stworzenia instrumentu o kształcie, który nie odchodzi za bardzo od klasycznego. Jednocześnie celem było osiągnięcie wyrafinowanego dźwięku, który jest pożądany przez muzyków bluegrassowych.„W mojej pracy chcę przedstawić jak bardzo ważny jest wpływ tradycji na budowę instrumentów. Powszechnie znany kanon często nie pozwala na zmiany estetyki oraz brzmienia. Ludzie grający utożsamiają się z pewną grupą społeczną i nie chcą tak łatwo odstąpić od przyjętej przez nią standardów. Miałem okazję trzymać w rękach mandoliny z najwyższej półki i również egzemplarze kolekcjonerskie, historyczne. Sprawdzając ich wymiary, jakość brzmienia, sposób wykonania starałem się stworzyć nową wizję tego niewielkiego instrumentu.”

Michał Bułas, Mandolina, fot. Michał Bułas


Mięso komórkowe Pracownia Projektowania Opakowań i Marek

Prowadzący: dr hab. Maciej Konopka, profesor ASP

W pracowni Projektowania Opakowań i Marek na Wydziale Wzornictwa studenci ostatnich lat projektują i testują opakowania na mięso laboratoryjne. Mięso komórkowe czyli laboratoryjne, to mięso, które rośnie w sterylnych warunkach z bezboleśnie pobranych od zwierzęcia komórek macierzystych. Mięso jest hodowane bez dalszego udziału zwierząt. Smakuje i wygląda tak samo jak zwykłe mięso, ale żadne zwierzę nie ucierpi przy jego produkcji. Można przygotować z niego dowolny posiłek, jest czystsze od tradycyjnego, ma pozytywny wpływ na naszą dietę, gdyż pozbawione jest patogenów, hormonów i antybiotyków. Jego produkcja jest przystosowana do wysokich standardów bezpieczeństwa, pochłania mniej energii i wody, zajmuje znacznie mniej miejsca. Stworzy to możliwość innego zagospodarowania milionów hektarów wykorzystywanych dotąd do produkcji pasz i hodowli. To także sposób na ograniczenie produkcji szkodliwego CO2, który w tradycyjnej hodowli zwierząt w istotny sposób przyczynia się do zmian klimatycznych na świecie. By dowiedzieć się jak potencjalne grupy odbiorców zareagują na tego typu produkt proces projektowy został zakończony konsumenckim badaniem jakościowym, możliwym dzięki życzliwości firmy badawczej Kantar. Badanie miało dać odpowiedź na wiele pytań dotyczących percepcji mięsa syntetycznego. Proces projektowy uzupełnił także gościnny wykład Leny Mitkowej z STGU o możliwościach tworzenia opakowań z ekologicznych, pozyskiwanych z odnawialnych źródeł. W założeniu, opakowania na NOWE MIĘSO miały nie tylko komunikować jego niewątpliwe zalety, ale też samą formą i użytymi materiałami być wzorcowym produktem gospodarki zrównoważonego rozwoju.

Karolina Szpakowska, Meet New Meat